Kod IATA: FR / Kod ICAO: RYR
Domem przewoźnika jest Irlandia, a siedziba spółki mieści się w Dublinie. Głównym założeniem linii jest obsługiwać loty w jak najkorzystniejszych dla odbiorcy docelowego cenach – sam przewoźnik nazywa siebie ultra tanią linią lotniczą. Metodą najniższych cen Ryanair planuje zdobyć (jak dotąd skutecznie) silną pozycję wśród niskokosztowych przewoźników i zapewnić sobie stałe miejsce lidera rynku lotów low cost. Ryanair przewozi rocznie przeszło 80 milionów pasażerów, obsługując około 1600 lotów dziennie, w 29 krajach, na ponad 1600 trasach. W szeregach przewoźnika zatrudnianych jest przeszło 9000 osób – liczba ta stale rośnie.
Założycielem linii był Tony Ryan. Irlandzki biznesmen i multimilioner, który od początku swej kariery poświęcił się branży lotniczej. Rozpoczynał pracując w irlandzkich liniach lotniczych Air Lingus. W latach ’70, mając niespełna 40 lat, założył pierwszą firmę. Historia Ryanair zaś sięga 1985 roku. Wtedy to Thomas Antony Ryan postanowił spróbować sił we własnych liniach lotniczych. Angażując w przedsięwzięcie również swoje dzieci, stworzył linie, które obsługiwały loty na trasie Waterford (Irlandia) – Gatwick (Wielka Brytania). Pierwotnie Ryanair zatrudniał jedynie 25 osób i posiadał zaledwie jeden samolot – piętnastoosobowy Bandeirante. Start nie był łatwy - firma przynosiła straty, sytuacja jednak zmieniła się dynamicznie w 1988 roku, kiedy grono pracowników zasilił Michael O’Leary (dzisiejszy dyrektor generalny Ryanair). Od tej pory siła linii nieustannie rośnie. Sam Tony Ryan pozostał wierny wyłącznie branży lotniczej, nabył również 16% akcji Tiger Airays – przewoźnika azjatyckiego (również obsługującego loty low cost). Zaś firma, którą stworzył od zera, jest dziś najbardziej znaną w branży przewoźników niskokosztowych.
Sięgając historii przewoźnika, można znaleźć we flocie Embraery, Hawkery, BACm ATRy oraz Boeingi. Obecnie flota Ryanair to wyłącznie samoloty typu Boeing. Dokładniej mówiąc, w szeregach znajduje się 303 maszyn typu Boeing 737-800 (stan na 2014 rok), mieszczących na pokładzie po 189 pasażerów. Zamówienie na kolejne 175 samolotów jest w trakcie realizacji. Średni wiek samolotu to 5 lat. Ujednolicenie floty jest jednym z czynników, pozwalających przewoźnikowi na minimalizowanie kosztów przewozu.
W Polsce Ryanair obsługuje loty z Bydgoszczy (BZG), Gdańska (GDN), Katowic (KTW), Krakowa (KRK), Lublina (LUZ), Łodzi (LCJ), Poznania (POZ), Rzeszowa (RZE), Szczecina (SZZ), Warszawy – Modlina (WMI) oraz Wrocławia (WRO). Na świecie Ryanair łączy aż 180 lotnisk w 29 krajach - na Wyspach Kanaryjskich, w Maroku, ale głównie w Europie.
Polityka firmy polegała od zawsze na poszukiwaniu metod efektywnego cięcia kosztów. Oferując najtańsze w swojej klasie na rynku bilety, firma mogła się poszczycić największym zainteresowaniem. Natomiast z racji stosunkowo bliskich odległości (krótkich tras), firma mogła skupić swoją uwagę nie na podnoszeniu standardu lotów, lecz na obniżaniu cen biletów. Efektywność w obniżaniu cen polega w Ryanair w gruncie rzeczy po prostu na rezygnacji z wszelkich usług dodatkowych, które znajdują się w cenie większości biletów lotniczych konkurentów. Co ciekawe, model polityki niskich cen i niekoniecznie wysokiego komfortu pasażerów, wdrożony przez Michaela O’Leary, sprawdził się już w latach ’80 i sprawdza się po dziś dzień, przynosząc przewoźnikowi niezmiennie wysokie zyski. Klienci cenią sobie najtańsze na rynku bilety i są gotowi zrezygnować z pewnych wygód. Drugim kluczowym, wdrożonym przez obecnego dyrektora generalnego, elementem polityki, przynoszącej Ryanair zyski i popularność, są kontrowersje wokół firmy. Co jakiś czas wypuszczana zostaje kaczka dziennikarska, której zadaniem jest spowodować, aby o liniach wciąż było głośno. Płatne toalety, czy wprowadzenie miejsc stojących w czasie krótkich lotów – to tylko niektóre, z wielu newsów Ryanair, o których mogliśmy czytać w prasie branżowej. To niecodzienne podejście biznesowe sprawia, że Ryanair wciąż wiedzie prym w gronie tanich linii lotniczych.
Masz pytania?
zadzwoń: