Kod IATA: DY / Kod ICAO: NAX
Główną bazą linii Norwegian jest port lotniczy Oslo – Gardermoen. Poza nią istnieje jeszcze sześć innych lotnisk w Skandynawii, na których swoje miejsce mają samoloty tego przewoźnika. Ważnym punktem przesiadkowym jest też port Chopina w Warszawie. Norwegian poza korzystnymi cenami biletów, oferuje również szereg innych usług. Podróżni mogą np. w określonych rodzajach biletów zmienić rezerwację, skorzystać z odprawy online, czy wybrać dla siebie miejsce na pokładzie. Ponadto istnieje możliwość kupna ubezpieczenia kosztów rezygnacji z lotu. Jest ono ważne wtedy, gdy przedstawi się zaświadczenie lekarskie, wskazujące powody, dla których pasażer w danym terminie nie może udać się w podróż. Udogodnienia, jakie wprowadzają linie są doceniane przez klientów. Ci natomiast, chętnie wystawiają pozytywne opinie o nich. Przekłada się to na wzrost zainteresowania przewoźnikiem - w samym tylko listopadzie 2014 roku Norwegian przewiózł prawie 1,8 mln pasażerów. Dodać trzeba, że w porównaniu do listopada 2013 roku liczba ta wzrosła o 5 %.
Firma Norwegian Air Shuttle powstała już w 1967 roku. Jednak przez lata zmieniała się jej nazwa. Najpierw linie oferowały regionalne loty pod nazwą Busy Bee Airservice, następnie przez ponad 20 lat istniała nazwa Air Executive Norway, która w 1993 zbankrutowała. Po pewnym czasie linia znów zaczęła funkcjonować, ale tym razem pod nazwą Norwegian Air Shuttle, która została skrócona do „Norwegian” w 2002 roku. Przewoźnik początkowo oferował rejsy na terenie Norwegii, następnie całej Skandynawii, a dopiero później loty ogólnoeuropejskie. Kiedy Norwegian wykupił szwedzkie linie FlyNordic, stał się największym tanim przewoźnikiem na terenie Skandynawii.
Samoloty przewoźnika posiadają czerwono – białe barwy, a na wielu z nich namalowane są portrety znanych obywateli Norwegii. Obecnie Norwegian posiada 88 samolotów. W skład floty wchodzi:
● 9 Boeingów 737-300 – ze 148 miejscami na pokładzie
● 79 Boeingów 737-800 – z ok. 189 miejscami na pokładzie Norwegian zamówił ponad 280 samolotów - 100 Airbusów A320neo, które mają zasilić flotę w 2015 roku, 74 Boeingi 737-800 i 100 oczekiwanych w 2017 roku samolotów Boeing 737MAX-8.
Linie lotnicze Norwegian operują na niemal 190 trasach i dysponują 90 portami docelowymi. Dolecieć nimi można do wielu miast w Europie, a także do Afryki, na Bliski Wschód i na Wyspy Kanaryjskie. Od 2006 roku przewoźnik obsługuje lotniska w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Szczecinie. Z warszawskiego portu dostać się można do Europy Centralnej, a sezonowo także do Chorwacji, Grecji, Bułgarii, Włoch i Hiszpanii.
11.11.2014 roku przewoźnik odbył pierwszy w historii lot, w którym wykorzystano biopaliwo. Samolot leciał z Bergen do Oslo i wytworzył o ponad 40% mniej dwutlenku węgla. Linie podkreślają, że ich flota składa się z przyjaznych dla środowiska i nowoczesnych samolotów oraz że ich celem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla. Wydaje się, że skoro przewoźnik tak dynamicznie się rozwija, nie posiada najmniejszych problemów, jednak niezupełnie tak jest. Złożył bowiem skargę na linie lotnicze SAS do Komisji Europejskiej i Urzędu Nadzorującego Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu. Norwegian uważa, że SAS jest lepiej traktowany, ma większe przywileje. Trudno się z tym nie zgodzić. SAS korzysta ze skandynawskiego certyfikatu, który daje możliwość otwierania nowych kierunków. Norwegian natomiast dysponuje jedynie certyfikatem norweskim i przez to znacznie trudniej mu się rozwinąć. Mimo, że na terenie Unii może swobodnie latać, nie może otworzyć się na inne trasy. Nie otrzymał między innymi zgody na loty do Dubaju, czy Tel Awiwu.
Masz pytania?
zadzwoń: