Kod IATA: KL / Kod ICAO: KLM
Holenderski przewoźnik jest rdzeniem dużej grupy KLM, w skład której wchodzą spółki: Transavia.com, Martinair i KLM Cityhopper. Posiada swą siedzibę w Amsterdamie na lotnisku Schiphol. Pasażerowie korzystający z usług linii mają możliwość dołączenia do programu Flying Blue Miles, w którym zbiera się punkty uprawniające do zniżek na loty oraz cenne nagrody. KLM oferuje dwie klasy lotów – klasę biznes i ekonomiczną. W pierwszej podróżni do dyspozycji mają małe telewizyjne ekrany z gniazdami, które pozwalają na podłączenie zasilania do laptopa, wygodne fotele z funkcją masażu, dodatkowe miejsce na nogi, lampkę do czytania, osobisty telefon, a także spory wybór dań. Natomiast pasażerowie klasy ekonomicznej posiadają prywatne telefony, z których mogą wysyłać sms-y, mają możliwość obejrzenia programu w telewizji, a jeśli chodzi o posiłki – to przygotowane są dla nich świeże kanapki i napoje. Osoby posiadające bilet elektroniczny, które podróżują na trasach średniego zasięgu i na trasach europejskich, mają możliwość korzystania z odprawy przy pomocy telefonu komórkowego, dostępnej od 30 godzin do 30 min. przed zamknięciem odprawy. Kilka lat temu przewoźnik znacznie poszerzył ofertę proponowanych przez siebie programów audio i video. Do wyboru są nowe seriale, gry i filmy, a funkcja Jukebox umożliwia dostęp do ogromnej kolekcji płyt z muzyką. Podczas lotu w postaci audiowizualnej prezentacji przedstawiane są informacje o locie - m.in. o procedurach lądowań, startów, czy o turbulencjach. KLM jest pierwszym przewoźnikiem, który zdecydował się zaoferować pasażerom taką usługę. Od niemal dwóch lat, na rejsach europejskich linie pobierają opłaty za przewóz rejestrowanego bagażu. Natomiast posiadacze kart Flying Blue, czy też BlueBiz – jedynie pasażerowie biznesowi nie muszą płacić za bagaż. Obecnie dla linii KLM pracuje 33 tys. osób – 28 tys. w Holandii i 5 tys. poza nią.
Linie KLM powstały w 1919 roku, a już rok później odbyły pierwszy lot. W 1920 roku dokonały zakupu czterech samolotów – dwóch Fokkerów F i dwóch DH.9B. Podróżni latający w kabinach otwartych byli wyposażani w rękawice, skórzane płaszcze, okulary, spadochron, kamizelkę ratunkową i butelkę z gorącą wodą. W 1921 roku przewoźnik otworzył w Amsterdamie pierwsze na świecie biuro poza portem lotniczym, w którym pasażerowie mogli kupować bilety. W 1946 jako pierwszy europejski przewoźnik, KLM rozpoczął realizację lotów do Nowego Jorku. W 2004 roku KLM Royal Dutch Airlines i Air France utworzyły grupę lotniczą obejmującą aż trzy interesy – biznes pasażerski, cargo, a także inżynierię i obsługę. Każda z linii miała swoją własną nazwę, markę i znak. Air France KLM dysponują niemal 600 samolotami, wykonującymi 2500 lotów dziennie i każdego roku obsługują ponad 70 mln pasażerów.
Linie KLM posiadają ponad 160 samolotów, a zamówionych jest 25 kolejnych maszyn. Flotę budują maszyny:
● Airbus A330-200 – 12 sztuk
● Airbus A330-300 – 4 sztuki
● Boeing 737-700 – 18 sztuk
● Boeing 737-800 – 24 sztuki
● Boeing 737-900 – 5 sztuk
● Boeing 747-400 – 5 sztuk
● Boeing 747-400ERF – 4 sztuki
● Boeing 747-400M – 17 sztuk
● Boeing 777-200ER – 15 sztuk
● Boeing 777-300ER – 8 sztuk
● Boeing 787-9 – 25 zamówionych sztuk
● McDonnell Douglas MD-11 – 4 sztuki
● Embraer 190 – 24 sztuki
● Foffer 70 – 26 sztuk
Linie KLM wykonują loty do krajów europejskich, do Azji, Ameryki Południowej, Ameryki Północnej i Afryki. Obsługują także polskie lotniska – port w Krakowie i Warszawie. Samoloty KLM odlatujące z Polski przeważnie docierają do lotniska w Amsterdamie, będącego portem przesiadkowym.
KLM wspólnie z liniami Air France mają ogromne znaczenia dla europejskiego lotnictwa. Połączenie holenderskiego pragmatyzmu z solidnością i rzetelnością sprawia, że linie mogą oferować swym klientom nowatorskie produkty i usługi na najwyższym poziomie. Przewoźnicy ci doskonale wiedzą, że w obecnych czasach firma musi być elastyczna i posiadać szeroką ofertę. Kartą przetargową holenderskich linii jest sieć lotów międzykontynentalnych i europejskich, zarówno dla pasażerów, jak i cargo. KLM chce utrzymać przewagę w porcie Schiphol, stara się także zachować równowagę między własnymi celami, a potrzebami osób, które pracują i żyją niedaleko lotnisk. Przewoźnik dąży do tego, by o krok wyprzedzać innych – stawia na nieustanny rozwój.
Masz pytania?
zadzwoń: