Kod IATA: JP / Kod ICAO: ADR
Siedziba linii Adria Airways mieści się z Lublanie. Dzięki przyłączeniu się do Star Alliance zyskały one nowe możliwości rozwoju na rynku lotniczym. Przewoźnik zawarł umowę code-share z niemiecką Lufthansą, a ponadto jego partnerami są m.in. Ukraine International Airlines, czy Aeroflot. Pasażerowie klasy ekonomicznej mają dostęp do magazynu pokładowego i sklepu z upominkami. Natomiast wybierając klasę biznes można liczyć na indywidualne posiłki, większą prywatność, powitalny napój, dostęp do wygodnych poczekalni z darmowymi czasopismami i przekąskami, można też zabrać większy bagaż. Adria Airways oferuje również usługi cargo. Ponadto, pomaga swym klientom zarezerwować miejsce w hotelu i wynająć samochód - jeśli jest taka potrzeba.
Linie Adria Airways zostały utworzone w 1961 roku. Początkowo nazywały się Adria Aviopromet i obsługiwały czartery do takich miejsc jak Pula, Split, Tivat, czy Dubrownik. Dopiero w latach 80-tych uruchomiły regularne rejsy na terenie Jugosławii, a następnie całego kontynentu. Wtedy też przewoźnik przystąpił do IATA. Ważną datą w historii Adria Airways jest 1991 rok, kiedy to linie zostały narodowym przewoźnikiem Słowenii, która ogłosiła niepodległość. Co prawda, pojawiły się wtedy małe problemy, przewoźnik przez 3 miesiące – do momentu unormowania się politycznej sytuacji w kraju nie mógł wykonywać rejsów. Jednak w 1992 roku uruchomiono działalność, a połączenia czarterowe w dużej mierze zastąpiły połączenia rejsowe. W 1995 roku linie zawarły umowę z Lufthansą i mogły znacznie zwiększyć liczbę połączeń. Zmianom uległa też flota, samoloty obsługujące loty czarterowe zastąpiły większe maszyny. W 2004 roku linie dołączyły do Star Alliance.
Flotę przewoźnika buduje ok. 10 samolotów. Są to maszyny typu:
● Bombardier CRJ-700
● Bombardier CRJ900 LR
● Bombardier CRJ200 LR
● Airbus A319-132 Średni wiek tych maszyn to ok. 6,5 roku.
Linie Adria Airways obsługują ok. 25 tras. Ich samoloty zabierają pasażerów m.in. do Austrii, Albanii, Belgii, Danii, Niemiec, Francji, Irlandii, Grecji, Holandii, Rumunii, Hiszpanii, Szwecji, Wielkiej Brytanii, czy na Ukrainę. W Polsce przewoźnik obsługuje lotniska w Łodzi i Warszawie.
Linie Adria Airways zaprezentowały kilkuletni plan rozwoju. Chcą każdego roku obsługiwać ok 2 mln pasażerów, wymienić flotę, wprowadzać nowe połączenia, a w zakresie cen dopasować się do zapotrzebowania rynku. Jednak największą zmianą ma być przejście z biznesowego modelu na niskokosztową hybrydę. Adria Airways chce upodobnić się do takich przewoźników jak np. Flybe, czy EasyJet, gdzie podróżni mają wybór – tani bilet, albo dodatkowe usługi za dodatkowe opłaty.
Masz pytania?
zadzwoń: