Malaysia Airline - opis i historia linii lotniczej.
Kod IATA: MH / Kod ICAO: MAS
Informacje podstawowe
Każdego dnia liniami Malaysia Airlines podróżuje niemal 50 tys. pasażerów. W ciągu roku przewożą one ok. 15 mln osób. Oferują klasę ekonomiczną, pierwszą i Golden Club. W klasie pierwszej i Golden przygotowano dla podróżnych programy audio i video. Promocją firmy jest życzliwy i uśmiechnięty personel. Stewardessy noszą uniformy nazywane sarong kebaya – sarong to spódnica malezyjska, natomiast kebaya to bluzka. Niebieskie, żółte, albo karmazynowe kwiaty na strojach oznaczają rangę stewardess. Malaysia Airlines są solidną firmą, wielokrotnie zdobywały wyróżnienia. Przez Skytrax zaliczane są do grona siedmiu 5-gwiazdkowych przewoźników lotniczych. Znajdują się także na liście Linii Zatwierdzonej Jakości. Linie zatrudniają 20 tys. pracowników.
Historia
Przewoźnik powstał w 1947 r. Początkowo nosił nazwę Malayan Airways. Kiedy kraj uzyskał niepodległość, nazwę tę zmieniono, a później w wyniku współpracy linie funkcjonowały jako Malaysia – Singapore. Jednak po pewnym czasie linie działały już osobno, pod nazwami Malaysia Airlines oraz Singapore Airlines. W 1957 r. właścicielem przewoźnika zostało państwo. Trzy lata później wykonał on pierwszy lot międzynarodowy do Hongkongu, a w 1997 r. zrealizował najdłuższy niehandlowy lot na świecie - samolot pokonał trasę z Seattle do Kuala Lumpur. W 2006 r. Malaysia Airlines miały pewne kłopoty finansowe, ale utrzymały mocną pozycję w Azji Wschodniej, Azji Południowej, Azji Południowo – Wschodniej, na Bliskim Wschodzie i na „szlaku kangura”, który łączył Australię z Europą.
Flota
Flota przewoźnika składa się z ok. 100 maszyn typu:
● Airbus A330-300
● Airbus A380-800
● Boeing 737-800
● Boeing 777-200
Trasy
Malaysia Airlines oferują połączenia do prawie 100 destynacji – loty do Europy, Afryki, Azji, Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, Australii i Oceanii.
Ciekawostki
Linie Malaysia Airlines zostaną przebudowane. Od 1 września 2015 r. rozpoczną działalność jako nowy przewoźnik. Zmiany nie wpłyną bezpośrednio na istniejące zobowiązania i czynności, jakie linie wykonują codziennie. Rozkład lotów, czy rezerwacje zostają bez zmian, pasażerowie nie muszą się więc martwić. Linie od kilku lat znajdują się w trudnej sytuacji, w 2010 r. po raz ostatni zanotowały zysk. Nowa linia będzie funkcjonowała pod inna marką. Zmieni się malowanie maszyn, mundury personelu, wystrój kabin. Linia ma być mniejsza, ok. 6. tys. pracowników zostanie zwolnionych. Firma chce też zrezygnować z tych rynków, na których nie może być konkurencją.